سفارش تبلیغ
صبا ویژن
  • + دیروز ته بشقابم یه کم غذا موند دادم به مامانم گفتم بقیه غذا رو بخور من نمیخوام میگه:قاشقت دهنی نیست.میگم:نه.وقتی غذا رو خورد الکی گفتم مامان قاشق دهنی بود.میگه:وا چرا نگفتی نکبت حالا منم ازت واگیر میکنم ابولا(ebola)میگیرم:( کسی نمیدونه مامان واقعیم کیه.میاین کمک کنید بگردیم مامان منو پیدا کنیم؟
  • + واجب الحج شدگانی که از این بوم وبرند/عازم خانه ی حق اند و زحق بی خبرند/واجب الحج شده اند امسال از مال کسان/ناکسان بین که به سوی چه کسی ره سپرند/بالقین قافله سالار ریا کار دلی/ضاهر آراستگانند ولی بد سیل اند/کاشکی صاعقه ای آید و سوزد همه را تا دگر شمع از این خانه به مسجد نبرند/در روایت هست از حضرت صادق پرسید/بو بصیر آنکه به تاریخ ضمیرش ببرند/بقیه شعر در نظرات
  • + من هروقت حوصله ام سر میره یه اس ام اس به یه شماره اتفاقی میدم با این مضمون:جنازه رو قایم کردم حالا چیکار کنم؟امتحان کنید ببینید چه حالی داره.
  • + یه گدا داشتیم تو محلمون هر چی خیابون شلوغ تر میشد این فلج تر میشد.یه بار راهپیمایی شد بنده خدا رفت تو کما.
  • + بعضیا باید انقدر بمونن تو کفت که حسابی تمیز بشن مگه نه؟
  • + یه شامپو خریدم روش نوشته بود:این محصول را روی سرتان یریزید و موهایتان را بمالید سپس آبکشی کنید!! من میخواستم بریزم تو دهنم قرقره کنم خدا خیرشون بده آگاهم کردن.
  • + به بعضیام باید گفت کوچه علی چپ برفیه لطفا اهسته برانید. دوستان لایک بزنید تا جمله های طنز بعدی رو بزارم البته اگه دوست دارید.
  • + تا حالا دقت کردین این دخترایی که تا بالای لبشون رژلب میکشن نوه ی اون پیرمردایی هستن که شلوارشونو تا زیر بغلشون بالا میکشن.
  • + تاثیری که دختر همسایه ی پشت شیشه بر بازی فوتبال بچه های محل داشت قراردادهای میلیاردی روی بازیکنای استقلال پرسپولیس نداشت :|
  • + مورد داشتیم یارو تو کانون گرم خانواده ذوب شده !

 

 

قرآن کریم در مقام ترسیم چهره و ویژگی های بهشت و بهشتیان آیات فراوانی را اختصاص داده است؛ مانند  :
1
ـ باغ های طرب انگیز که زیر درختان آن نهرها جاری است. این بیان حدود 70 بار در قرآن آمده است .
2
ـ درختان و سایه های آن مانند میوه هایش همیشگی است: "أکلها دائم وظلها".و مأکولاتش همیشگى و سایه آن برقرار است
3
ـ فرشتگان بر بهشتیان وارد می شوند و سلام و تحیت می گویند.
4
ـ لباس های آنان از حریر و پرنیان است.
5
ـ بر تخت ها تکیه زده، نه آفتاب سوزان می بینند و نه سرما.
6
ـ سایه درختان بهشتی بر سر بهشتیان و میوه هایش در دسترس آنان است.
7
ـ ساقیان زیبارو و حوریان با جام های سیمین و بلورین بر آنان دور می زنند.
8
ـ شراب هایی می نوشند که طبعش چون زنجبیل و عطرآگین است.
9
ـ چشمه ی سلسبیل در آن جاست.
10
ـ جهانی است بزرگ و کشوری است پرنعمت.
11
ـ لباسشان از استبرق و دست بندهایشان نقره فام است.
12
ـ ساقی شرابشان پروردگار، و شرابشان طاهر و پاک است.
13
ـ در رخسارشان شادمانی نعمت های بهشتی پدیدار است.
14
ـ شرابشان ناب و سر به مهر و دست نخورده است.
15
ـ ترکیب طبع آن شراب این که به مشک مهر کرده اند و از عالم بالا است: "ومزاجه من تسنیم". و ترکیب طبع آن شراب ناب از (چشمه اى از) عالم بالاست.
تذکر: برخی از چشمه های بهشتی خالص و ناب است، مانند چشمه تسنیم و برخی از چشمهها مزیجی و امتزاجی از تسنیم دارد مانند چشمه ی رحیق.
16
ـ آب های بهشت هیچ گاه گندیده نمی شود و طعمش تغییر نمی کند. «مثلالجنة التى وعد المتقون فیها انهار من ماء غیر اسن وانهار من لبن لم یتغیرطعمه وانهار من خمر لذة للشاربین وانهار من عسل مصفى ولهم فیها من کلالثمرات ومغفرة من ربهم.» (محمد / 15) صفت بهشتى که پرهیزکاران بدانوعده شده اند (این چنین است که) در آن نهرهایى است از آبى که طعم و بویشبرنگشته، و نهرهایى از شیر که طعمش تغییر نکرده، و نهرهایى از شراب کهسراپا لذت است براى نوشندگان، و نهرهایى از عسل تصفیه شده، و براى آنها درآنجا از هر گونه میوه هست و نیز آمرزشى از جانب پروردگارشان (آیا اینان) مانند کسانى اند که در آتش جاودانه اند و آبى جوشان به آنها خورانده مى شودکه روده هایشان را پاره پاره مى کند. از این آیه به خوبى مى توان دریافتکه موجودات بهشتى از گزند تغیر، فساد، عیب و نقص مصون اند.
17
ـنهرهایی از شراب ناب که برای نوشندگان لذت بخش است و چشمه هایی از شیر کهطعمش تغییر نیابد و چشمه هایی از عسل مصفا در آن جاست.
18
ـ جایگاه امن، امان و سلامتی است.
19
ـ در آن جا برای بهشتیان از همه ی میوه ها به اضافه لطف و بخششپروردگارشان هست. و آنچه که انسان بخواهد و چشم ها را به شوق و لذت اندازدمهیاست و انسان در آن جاوید باشد: "وفیها ما تشتهیه الأنفس وتلذ الأعین وأنتم فیها خالدون". و در آنجا هر چه نفوس را بر آن میل و اشتهاست و چشمها را شوق و لذت، مهیاباشد و شما مؤمنان در آن بهشت جاویدان متنعم خواهید بود.
20)
بهشت جاى گاهى ابدى است که هیچ گونه فساد و تباهى در آن راه ندارد: «مثل الجنة التى وعد المتقون تجرى من تحتها الانهار اکلها دائم و ظلها» (رعد / 35) وصف بهشتى که به پرهیزگاران وعده داده شده این است که از زیر(ساختمان ها و درختان) آن همواره نهرها در جریان است میوه و خوراکى و روزىفراوان آن دائمى و سایه اش همیشگى است. این سرانجام کسانى است که تقواورزیده اند، و سرانجام کافران هم آتش است. پس هم بهشت مصون از زوال ونابودى است و هم اهل آن.چنانکه درسوره فرقان میفرماید: قل اذلک خیر ام جنة الخلد التى وعد المتقون (فرقان/15). در جمله (ام جنة الخلد) اضافه جنت به خلد که به معناى جاوداناست براى این است که دلالت کند بر اینکه بهشت مزبور فى نفسه و به خودى خودجاودانه و فنا ناپذیر است، همچنان که کلمه (خالدین) در آیه بعدى، براى اینآمده که دلالت کند بر اینکه اهل این بهشت در آن جاودانند، و فنا به ایشانراه ندارد.
21)
بهشتیان هر چه بخواهند دارا میشوند «لهم فیهاما یشاونخالدین» یعنى متقین در بهشت از ناحیه خدا و تملیک او مالک و دارنده چنینچیزى هستند، که هر چه را بخواهند دارا شوند، و البته معلوم است که خواستایشان جز به چیزى که دوست دارند تعلق نمى گیرد. به خلاف اهل آتش که به حکمآیه (و حیل بینهم و بین مایشتهون) میان آنان و آنچه دوست بدارند حائل ومانعى افکنده دراند. البته این نکته را نباید از نظر دور داشت که متقین درآن روز و در بهشت دوست نمى دارند و نمى خواهند، مگر چیزى را که واقعا دوستداشتنى باشد، و آن چیزى که واقعا باید آن را دوست داشت همان چیزى است کهخدا براى آنان دوست بدارد، و آن عبارت است از همان خیر و سعادتى که مستحقآن شده اند، و با آن به کمال مى رسند، و نه خود و نه دیگران از آن متضررنمى گردند. زیرا به حکم این آیه اهل بهشت به چیزى راضى و علاقمند مى شوندکه خدا نیز بدان راضى باشد، آرى، آنان نمى خواهند مگر آنچه را که مایهخوشنودى خداست، پس هیچ وقت اشتهاى معصیت و کار زشت و شنیع، و کار لغو نمىکنند، (لا یسمعون فیها لغوا و لا کذابا) و نیز هرگز از چیزى که مایهناراحتى دیگران است خوششان نمى آید، و نیز هرگز نمى خواهند که عذاب از اهلجهنم (که خدا عذاب آنان را خواسته ) برداشته شود، و هرگز آرزو نمى کنند کهمقام بالاتر از خود را داشته باشند، چون آنچه که خود دارند خدا برایشانپسندیده، و آنان بدان راضیند، و آنچه خدا دوست مى دارد دوست مى دارند.

بنابراین: خواسته هاى اهل بهشت، همچون خواسته هاى خداوند در چهارچوب حکمت است. یعنىهمان گونه که «یفعل ما یشاء» از طرف خداوند در قالب کار حکیمانه است. «لهمفیها ما یشاؤن» نیز از سوى مؤمنان در قالب تقاضاى حکیمانه است و چنین نیستکه مؤمنان بخواهند اهل دوزخ رها شوند، یا درخواست کنند که به درجات انبیاراه یابند، زیرا این گونه تقاضاها حکیمانه نیست.
22)
ـ مؤمنان پس از عبور از صراط و مواقف دیگر به سوى بهشتى سوق داده مى شوند که درهاى آن باز و گشوده است: «وسیق الذین اتقوا ربهم الى الجنة زمرا حتى اذا جاءوها وفتحت ابوابها وقال لهم خزنتها سلام علیکم طبتم فادخلوها خالدین.» (زمر / 73). در راه رسیدن به بهشت، ملائکه بهشتیان را همراهى مى کنند ونورى که مؤمنان در دنیا به واسطه ایمان و عمل صالح بدان منور شده اند راهآنان را روشن مى کند: «یومترى المؤمنین والمؤمنات یسعى نورهم بین ایدیهم وبایمانهم بشریـکم الیومجنات تجرى من تحتها الانهار خالدین فیها، ذلک هو الفوز العظیم.» (حدید / 12). اما قبل از ورود به بهشت هرناپاکى از هستى آنان به عذاب موقتیا مغفرت و شفاعت زدوده مى شود. زیرا بهشت سراسر طهارت و پاکیزگى است و هیچگونه پلیدى را بر نمى تابد. گفتنی است قرآن در اوصاف بهشت و همچنین درویژگی های جهنم، به بیان آن دسته از مطالبی که برای همگان قابل ادراک استپرداخته، با بیان نمونه هایی که در این جهان وجود دارد مطلب را نزدیک ساختهاست وگرنه، چنان که مکرر اشاره شد، نظام آخرت با نظام دنیایی تفاوت اساسیدارد و واژه دنیایی توان تفسیر کنه آن را ندارد؛ آن سان که جنین در رحممادر توان درک واقعیت های خارج از رحم را ندارد. از این رو قرآن در مواردزیاد به مثال و نمونه اکتفا کرده، می فرماید: "مثل الجنة التی وعد المتقون تجری من تحتها الأنهار" و "مثل الجنة التی وعد المتقون فیها أنهار من ماء غیر اسن..." داستان بهشتى که به متقیان وعده دادند این است که در آن باغ بهشت نهرهایىاز آب زلال دگرگون ناشدنى است. وگرنه نعمت هایی فراهم آورده است که از دسترس فهم و ادراک بشر خارج و خرد را توان تعقل آنها نیست، بلکه هیچ کس برآنها آگاه نیست: "فلا تعلم نفس ما أخفی لهم من قرة أعین جزاء بما کانوا یعملون"؛هیچ کس نمی داند که پاداش نیکوکاریش چه نعمت ها و لذت های روشنی بخش دل ودیده است و در عالم غیب برای او چه ذخیره شده است. با این که می دانیم قرآنمقام و مرتبه رضا و خشنودی خداوند را نسبت به بسیاری از مقام ها برتر بهشمار آورده است: "و رضوان من الله أکبر ذلک هو الفوز العظیم". و برتر و بزرگتر از هر نعمت، مقام رضا و خشنودى خداست و آن به حقیقتفیروزى بزرگ است بنابراین، نعمت ها و لذت های بی نهایت که روشنی بخش دل ودیده است به مراتب باید برتر از مقام رضا باشد.
اشاره 1 ـ مقام رضانازل تر از مقام تسلیم محض است و کمال تسلیم برتر از کمال رضاست. البته دراین گونه از مقام ها مجالی برای التذاد، توجه به لذت و مانند آن مطرح نیست،بلکه زمینه انقطاع از ماسوی الله و برتر از آن، یعنی کمال انقطاع فراهماست که از محدوده ی بحث کنونی بیرون است.
2
ـ همان طور که برایپرهیزکاران کامل مقام هایی است که اوج آن ها نامعلوم است، برای تبه کارانلدود، عنود و کنود درکاتی است که عمق حفره آنها معلوم نیست و کیفیت تعذبنفس پلید آنان در آن حفره معلوم نیست؛ چنان که ظاهر جمله ی "وبدا لهم من الله ما لم یکونوا یحتسبون"؛ و آنچه تصورش را نمی کردند، از جانب خدا برایشان آشکار گردید، از چنین مکان سحیقی خبر می دهد.

 

 

 

 

 


اولین دیدگاه را شما بگذارید

 مقدمه   

مشخصات مدیر وبلاگ

ویرایش

لوگوی دوستان





































ویرایش

دوستان

در انتظار آفتاب آلبوم محمد بنده خدای تعالی-در پارسی بلاگ گل رازقی لیلای بی مجنون پارمیدای عاشق ...عاشقم بر همه عالم که همه عالم از اوست ماهساچ *تنهایی من* ► o▌ استان قدس ▌ o ◄ جریان شناسی سیاسی - محمد علی لیالی آموزش رباتیک در کرج,رباتیک,ربات,رباتیک البرز,صنایع رباتیک آراد طب سنتی@ برلیان Mystery عاشقانه ســـــــــاده دل اسیرعشق ..:.:.سانازیا..:.:. دلدارا جوک بی ادبی جلال حاتمی - حسابداری و حسابرسی برترین لحظه ها مقبلی جیرفتی تنهایی......!!!!!! جوکستان بی تربیتی سارا احمدی بیصدا ترازسکوت... .: شهر عشق :. روزهای بارانی دلم بود نبود ماتاآخرایستاده ایم گیسو کمند ارمغان تنهایی ❤ღنیلوفرهای آبیღ❤ علی پیشتاز دلتنگ احساس تو محمدمبین احسانی نیا *bad boy* خاطرات و دل نوشته های دو عاشق چون میگذرد غمی نیست *×*عاشقانه ای برای تو*×* فرمانده آسمانی من The best of the best دل شکســــته عشقی به پاکیه عشق شیرین و آبتین یامهدی دل نوشته منتظر نباش تا پرنده ای بیاید و پروازت دهد در پرنده شدن خویش بکوش پیکو پیکس | منبع عکس اسیرعشق ترخون * عاشقانه ای برای تو * زیبا ترین وبلاگ علمدار بصیر خادمین فاطمه سلام الله علیها ،جیرفت جون عزیزت بیاتو... sajadb.tk تعمیرات تخصصی پرینترهای لیزری رنگی ومشکی وفکس وشارژکارتریج درمحل عمارمیاندواب گل خشک نت سرای الماس اس ام اس دل پر خاطره profosor دهکده کوچک ما تقدیم به کسی که باور نکرد دوستش دارم I AM WHAT I AM من،منم.من مثل هیچکس نیستم Tarranome Ziba سیرت پیشگان دختر و پسرای ایرونی ستاره سهیل اسرا غزلیات محسن نصیری(هامون) جوک بی تربیتی ♥♥♥ MY LOVE ♥♥♥ ܓ✿ دنـیــــای مـــــــن Hunter آتیه سازان اهواز آبسردکن جهنم روزگار یاسی خانووووووووووم ^_^ cool girl ^_^ شادِ شاد the god of feeling من ودنیا ♥تاریکی♡ عاشقی دیوانگیست قتلیش دوستانه xXx عکسدونی xXx نمی دونم بخدا موندم تینا!!!! دیوووووووووووووووووونه دوست داشتنی *آوای سارا2* هوابس ناجوانمردانه سرد است... pink love ...دیگه حسی نمونده جدید ترین مطالب شلوغ پلوغ دل نوشته های یک دیلامی شَبـَــــــــــــــکَة المِشـــــــــــــکاة الإسلامیــــــــــة جک و لطیفه یک عاشقانه ی ساده برای من...... ::₪ °اینجا همه چی در همه° ₪ :: پایــــــگاه اطــــــلاع رســــــــانی قـتــــلیــــش mehrabani خنده بازار 2 ایه های بارانی مشق عشق ناز من و تو...ما بیخیال همه حتی زندگیم عمو همه چی دان Morteza Qasemi:Violinist نگار خــــــــــــــــاطــــــــــــره هـــا حسرت پرواز جوک بی ادبی ، جوک بی تربیتی قلبی خسته ازتپیدن مهدویت بهار عشق دل شکسته دبیرستان خوارزمی فولادشهر دانلودآهنگ جدید|عاشقانه|احساسی|غمگین *(حرفهای نگفته)* ♬اصول و نوازندگی ویولن♬ daneshjooye bikar زندگی زیبا دوعاشق اصول و نوازندگی ویولن .....میلاد مرگ عشق..... مطالب عاشقانه تینا جوجو ... فقط حرف حساب EshGhrOyaIimAn جدیدترین و بروزترین موزیک ها طراحی چهره Chamran University Accounting Association مقاله های تربیتی عاشقانه آوار غم ها فقط خدا vagte raftan fall in love *دنیای یخی* شکارچی لحظه ها violinmusic-mortezagh الی چیزهای جالب متن ترانه ماندگارترین آهنگ های ایرانی صدای نی ریز بازی زندگی تنهـــــایــــے $$$$sara$$$$ ☻☺♫ روشنک خانم ☻☺♫ آموزش گیتار ، خوانندگی ، سلف‍ژ ، آکورد ،تبلچر ، نت ، آرپژ ،جدید ..::.. رنــــگــیـــن کــــــمــــان ..::.. آموزش تست زدن کنکور جـــــوکیـ ـها به چه دلیل؟ همه چی خانه تنهایی تنهای اول °°FoReVEr•• پا بند مقصد خاص زنگ تفریح bakhtiyari20
ویرایش

طراحی پوسته توسط تیم پارسی بلاگ